lördag 12 april 2014

Vad har jag i min bokhylla just nu?

Okej, jag tänkte gå igenom vad som står i min bokhylla just nu. Den sitter ovanför min säng och är i princip bara en planka som böckerna inte riktigt får plats på... jag riskerar mycket genom att ha den där. Till exempel ett ton med böcker i huvudet.

Okej först ut är Svindlande höjder av Emily Brontë. Jag är en bit in i den och än så länge gillar jag den, men den är ju ganska tung. Jag såg filmen i går kväll och tänkte ungefär det där skulle jag kunna gjort bättre. Inte riktigt, men nästan.

Sedan har vi Macbeth av William Shakespeare. Jag har aldrig känt mig tillräckligt duktig för att öppna den. Men jag ska, jag lovar.

Sedan är det Jellicoe Road av Melina Marchetta. Den har jag läst några gånger. Den är kanske den vackraste boken jag har i min hylla och den får mig alltid att gråta, så den läser jag bara när jag är ensam (jag tror jag har en bokrecension av den tidigare, om inte så får jag göra en ny)

Sedan kommer en hel samling av Maggie Stiefvater. Lament, Ballad, Raven Boys, Dream Thieves, Dödsritten, Frost, Feber och För evigt. Jag tror att jag älskar alla hennes böcker, Maggie är lite galen och ett geni.

Därefter står Rör mig inte! av Tahereh Mafi och ser liten ut.  Och Rädda mig inte! ser väldigt stor ut i jämförelse. De är... okej. Bra.

Sedan står City of Bones där (vet ej vad den heter på svenska, Stad av Ben? Låter skumt.) av Cassandra Clare. Jag tyckte boken var helt okej tills jag såg filmen och då var liksom allt förstört (Jag ska göra ett inlägg om böcker till filmer lite senare).

Genom dina ögon av Stephanie Meyer. Helt okej bok, fast ganska komplicerad (Vem är i vems kropp och vem är det egentligen som säger det där för det är ju den där utomjordingen som styr henne och....). Alla Twilight-böcker har jag i en annan hylla längre bort som jag kan återkomma till en annan gång och varför de står just där.

Rubinröd av Kerstin Gier. Jag säger bara: tidlös kärlek. Jag älskar den slogan eller vad det är. Tidlös kärlek. De reser i tiden. Med tidsmaskin och så bor de i England och så är det massor av kläder från typ 1700-talet. De andra böckerna i serien (Safirblå och Smaragdgrön) står på ett bibliotek. Suck. Jag saknar dem.

Två Harry Potter böcker på engelska. Jag har en del engelska böcker här. Jag gillar att läsa på Engelska och det är ju alltid bäst att läsa på originalspråket.

Två Sagan om Ringen böcker. Just de här var på svenska, jag tror de var pappas gamla. Harry Potter och Sagan om Ringen kommer ju alltid att vara mina klassiska favoriter, vad som än händer.

The Coldest Girl in Coldtown av Holly Black. En vampyrbok. Jag har just insett att jag har ganska svårt för vampyrer.

Hungerspelen-serien av Suzanne Collins.

En bok som heter Sister Assasin av Kiersten White. En ganska deprimerande bok. Den är dock ganska lik Rör mig inte! av Tahereh Mafi. Handlar om två systrar som... nej, de mördar inte varandra, eller?Jag hängde inte riktigt med på slutet. Men jag måste erkänna att när jag köpt den slukade jag den. Även om slutet blev lite... luddigt.

I Capture The Castle av Dodie Smith. Den här boken älskade jag. Hela boken är huvudpersonen Cassandras dagbok och Cassandra har ett så vackert och beskrivande språk och nästan allt var bara bra med den. Fast slutet var också lite fel. Jag tror att det här med slut är en svår sak.

Sedan kommer en samling lite brokiga böcker som jag inte orkar gå igenom, de flesta har jag inte ens läst. Jaja, det här får vara allt för den här gången.

Inga kommentarer: