måndag 2 juni 2014

Shadow and Bone

Titel: Shadow and Bone
Författare: Leigh Bardugo
Förlag: Indigo
Antal sidor: 308
Första meningen: The servants called them malenchki, little ghosts, because they were the smallest and the youngest, and because they haunted the Duke's house like giggling phantoms, darting in and out of rooms, hiding in cupboards to eavesdrop, sneaking into the kitchen to steal the last of the summer peaches. (Oj, den var lång.)



"I've been waiting for you a long time, Alina," he said. "You and I are going to change the world."

Jag hade hört en hel del om den här boken innan jag tillslut (med hjälp av mitt Amazon Gift Card) kunde köpa den. Jag börjar alltid undra när man hör så mycket bra om en bok, om den verkligen kan vara så bra. Och jag var redo för en besvikelse.
Men någon besvikelse kom aldrig.
Det här är den bästa boken jag läst på väldigt länge.

Shadow and Bone är Leigh Bardugos debutroman och den första delen i Grisha-trilogin. I boken får man följa Alina Starkov, en blek och föräldralös flicka som upptäcker att hon bär på en unik kraft som kan få henne att förändra världen. Världen vi får utforska kallas Ravka som är en fantasiversion av Ryssland. Här finns det människor som kallas för Grisha, vilket betyder att det bär på magiska krafter. När Alina upptäcks som Grisha tas hon med till det kungliga slottet och får leva ett liv av lyx och glamour samtidigt som folket förväntar sig att hon med sina krafter ska rädda Ravka från mörkret som breder ut sig över landet.
Men samtidigt som Alina går sin nya bländande framtid till mötes, kan hon aldrig riktigt glömma Mal, pojken hon växte upp med på barnhemmet, ett liv hon nu lämnar bakom sig.

Som sagt blev jag helt förtrollad av den här boken och läste ut den på upp till två dagar. Äventyret innehåller en blandning av en militär och samtidigt magisk känsla, men också en antydan om de hårda hierarkierna i samhället och såklart romantik.
Boken är byggd på ett väldigt trovärdigt sätt, man får känslan av att någonstans långt, långt borta skulle landet Ravka kunna finnas. Och Alina är en stark och tuff hjältinna.

Så här beskriver Stylist Magazine boken: The Hunger Games meets Potter meets Twilight meets Lord of the Rings meets Game of Thrones. 
Jag håller med, en fantastisk blandning.

Jag läste ut den här boken idag. Där satt jag med sista sidan uppe och tänkte att det är märkligt hur man på några timmar kan ha blivit anfallen av en flock Volcra, nästan frusit ihjäl på en bergstopp, gått på den glamourösa vinterfesten i kungliga slottet, blivit kär i The Darkling, haft en stor lust att slå The Darkling i ansiktet, blivit lämnad ensam i en stor främmande stad, nästan blivit rånad, blivit kär i Mal osv.
Jag kan inte vänta till jag får köpa nästa bok i serien. Jag. Kan. Inte.Vänta.
Jag ger den <3<3<3<3<3 = ett måste för bokhyllan!

Inga kommentarer: