tisdag 29 april 2014

Jellicoe Road

Titel: Jellicoe Road.
Författare: Melina Marchetta
Förlag: X-publishing
Antal sidor: 351
Första meningen: Det tog min pappa hundratrettiotvå minuter att dö.


Det här är en av de vackraste böckerna jag har på min bokhylla.
Man får följa Taylor Markham, som dumpades på 7-eleven av sin mamma när hon var elva. Efter det har de aldrig setts.
I början är boken väldigt förvirrande och man förstår i princip ingenting. Men tar man sig igenom de första kapitlen så flyter den på bra därefter.
Boken består av två berättelser, parallella med varandra. I början förstår man inte hur de hör ihop, men efter ett tag börjar de flätas samman.
Historien om Taylor utspelas i en liten stad i Australien, där hon bor på en internatskola. Varje sommar kommer en militärskola och bor i närheten av skolan i ett par veckor. Under de veckorna är det krig. Krig mellan skolans elever, militärerna och de andra ungdomarna från staden. Det är inga vuxna iblandade i detta krig, men ungdomarna har en egen regelbok full med lagar om gränser och straff och förhandlingar. Om vad som händer om man överträder varandras gränser osv.
Samtidigt hemsöks Taylor av minnen och drömmar om sina föräldrar hon inte har träffat sedan hon var liten. Så tillsammans med en av militäreleverna ger hon sig iväg för att leta reda på dem.
Jag rekommenderar den här boken starkt för alla bokälskare. Den är vacker, sorglig men lyckas trots det ha ett bra och nästan lyckligt slut. Jag hatar sorgliga slut i alla former, det gör mig bara deppig, så det här var verkligen en fullträff!
Jag är beredd att ge den <3 <3 <3 <3 <3! Underbar, ett måste för bokhyllan.

Inga kommentarer: